پایه های روان شناسی در علم ریاضی :

سه عنصر عمده در يادگيري رياضي عبارتند از:

1. هوش           2. انتقال          3. آمادگي

1. هوش

هوش را ضمن اين كه براي يادگيري رياضيات لازم مي دانيم،ولي اصل نمي دانيم.واضح است كه هر كه هوش بالاتري داشته باشد بهتر مطالب رياضيات را درك مي كند و به كار مي برد.اما با يك هوش متوسط هم مي توان موفقيت هايي در رياضي كسب نمود.

2. انتقال

انتقال به اين معناست كه يادگيرنده بتواند مطالب را آن طور كه هست درك كند و با مطالب قبلي تركيب نمايد و از آن استفاده كند.

قدرت انتقال يك مسئله ذاتي است و در صورت نداشتن آن نمي توان به كسي رياضي یاد داد.

می توان با «تمرین» در ریاضیات قدرت انتقال را افزایش داد.

3. آمادگي

آمادگي جسمي و روحي و سني براي يادگيري رياضيات لازم است.

يك ذهن آماده در يك فاصله زماني مشخص حداكثر پنج مفهوم جديد را مي تواند به درستي درك كند.

دانش ریاضی در چه زمانی و توسط چه کسانی متولد شد !؟

تاریخ را معمولاً غربیها نوشته اند و تا آنجا که توانسته اند آن را به نفع خود مصادره کرده اند.بنابراین نمی توان انتظار داشت نوادگان اروپائیانی که سیاهان آفریقا را در حد یک حیوان پائین آورده و آنها را به بردگی کشانده اند ، آنها را انسانهایی با سوابق کهن تاریخی و علمی معرفی نماید.البته این مصداق کلی ندارد و فقط اشاره به جریان حاکم در تاریخ نگاری غربیها دارد.

اگر به تاریخ آفریقا نگاه کنیم :

* قدیمی ترین شي ریاضی از 35000 سال قبل از میلاد در سوازلند کشف شده.

* قدیمی ترین مثال حساب از 6000 سال قبل از ملاد در زئیر کشف شده.

* هرم عظیم گیزا که یک شاهکار مهندسی است حوالی سال 2650 پیش از میلاد در مصر ساخته شده.

* پاپیروس مصری 4000 ساله معروف به مسکو حاوی مطالبی از هندسه است.

لازم به اشاره است که یونانیان نیز مبانی ریاضی را از بابِلیان به ارث برده اند.

ریاضیات مدون در حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح ، توسط بابِلیان بوجود آمد.

در آن زمان بابِلیان نتایج جیر مقدماتب را یکجا جکع کردند.اما ریاضیات به مفهوم واقعی و امروزی آن در سرزمین یونان و در قرنهای 4 و 5 قبل از میلاد ایجاد شد و به تدریج توسعه یافت.اوج رشد آن در قرن 17 با بوجود آمدن هندسه تحلیلی و حساب دیفرانسیل و انتگرال بود ، اما در قرن 19 تجدید نظر کلی و پیشرفتهای فراوان در این علم بوجود آمد.